Edukacja

• 12 lutego 2018
  • wyświetleń: 4301

Młodzież z LO im. B. Chrobrego z wizytą w Niemczech

W czasie ferii zimowych młodzież z Chrobrego udała się z wizytą do Niemiec.

Młodzież z Chrobrego w Niemczech
Młodzież z Chrobrego z wizytą w Niemczech

Pierwszy tydzień ferii spędziliśmy w Köthen, w mieście, które jest siedzibą partnerskiego powiatu Anhalt-Bitterfeld. Czas naszego pobytu wypełniony był licznymi atrakcjami, które mieliśmy okazję zobaczyć integrując się z tamtejszą młodzieżą. Była to świetna możliwość, by sprawdzić naszą znajomość języka niemieckiego w praktyce.

Nasza wizyta rozpoczęła się w poniedziałek spotkaniem w miejscowym starostwie, gdzie powitał nas starosta Uwe Schulze oraz nasze niemieckie rodziny, u których mieliśmy mieszkać przez najbliższe dni. Pierwsze popołudnie i wieczór przeznaczone były na lepsze poznanie się.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy od spotkania w siedzibie starostwa. Po zabawach integracyjnych przedstawiliśmy młodzieży niemieckiej przygotowane przez nas prezentacje o najważniejszych zabytkach naszego miasta i regionu oraz o naszej szkole. Później pojechaliśmy na wycieczkę do Magdeburga, który jest stolicą kraju związkowego Saksonia-Anhalt. Po mieście oprowadzał nas tamtejszy przewodnik, zobaczyliśmy między innymi przepiękną katedrę Świętego Maurycego i Świętej Katarzyny, która jest jednym z najważniejszych i najstarszych kościołów gotyckich w Niemczech. Zwiedziliśmy również Landtag - siedzibę parlamentu kraju związkowego Saksonia-Anhalt, późnoromański zespół klasztorny Norbertanów oraz Zieloną Cytadelę, budynek zaprojektowany przez architekta Friedensreicha Hundertwassera. Tego dnia mieliśmy również przejechać się komfortowym, niemieckim pociągiem.

W środę odwiedziliśmy Ludwigsgymnasium w Köthen. Uczestniczyliśmy w lekcjach wraz z niemieckimi uczniami. Mieliśmy okazję być na lekcji historii, biologii, języka niemieckiego i angielskiego. Było to ciekawe doświadczenie. Następnie zjedliśmy obiad w szkolnej stołówce i wyruszyliśmy na zwiedzanie miasta Köthen z przewodnikiem. Miasto to było siedzibą księstwa Anhalt-Köthen, ma bardzo bogatą historię i tradycję oraz wiele ciekawych zabytków. Obejrzeliśmy m.in. kościół św. Jakuba, gdzie spoczywają książęta z rodu Anhalt-Köthen, m.in. książę pszczyński Henryk, ratusz, wystawę ptaków oraz ekspozycję poświęconą językowi niemieckiemu, która mieści się w zamku. Byliśmy również w pięknym kościele św. Agnieszki, do którego uczęszczał Jan Sebastian Bach, który mieszkał i tworzył w Köthen na dworze książąt anhalckich.

W czwartek mieliśmy możliwość udziału w dniu projektów i orientacji zawodowej w Europagymnasium w Bitterfeld. Razem z młodzieżą z tego gimnazjum uczestniczyliśmy w spotkaniu dla uczniów zainteresowanych możliwością dalszego kształcenia i pracy zawodowej w firmie chemiczno-farmaceutycznej Bayer AG. Zwiedzaliśmy także fabrykę i zobaczyliśmy z bliska jak wytwarzane są leki m.in. słynna aspiryna. Wieczorem wspólnie z naszymi rodzinami, opiekunami i uczniami niemieckimi zjedliśmy kolację w restauracji w Baasdorf, a potem graliśmy w kręgle.

W piątek udaliśmy się do Muzeum Przemysłu i Filmu w Bitterfeld-Wolfen. Nasz przewodnik był bardzo pozytywnie zaskoczony możliwością oprowadzania polskiej młodzieży, gdyż sam kiedyś uczył się polskiego i chętnie pokazywał nam swoje umiejętności. Po zwiedzeniu muzeum pojechaliśmy nad jezioro Goitsche. Mimo silnego wiatru i niskiej temperatury spacerowaliśmy nad jeziorem oraz zwiedziliśmy najciekawsze miejsca m.in. Bitterfelder Bogen, który jest zabytkiem nowoczesnej architektury, symbolem regionu oraz miejscem, z którego roztacza się piękny widok na jezioro.

W sobotę przed południem pożegnaliśmy się z niemieckimi rodzinami i młodzieżą uczestniczącą w wymianie. Pożegnanie było trudne. Czas spędzony z naszymi partnerami był dla nas wszystkich bardzo miły, zdążyliśmy się bliżej poznać i zaprzyjaźnić. Podziękowaliśmy za gościnę i zaprosiliśmy naszych nowych przyjaciół do Polski.

Naszą wymianę zorganizowały germanistki panie: Jolanta Moll, Agnieszka Sajdak-Czernik Bianca Laukat, pracownik powiatu Bitterfeld-Anhalt, przy finansowej pomocy Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży z Warszawy.

Marlena Kowalska, Krzysztof Bednorz, Mikołaj Sobstel
Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego" podaj