Edukacja

  • 10 kwietnia 2015
  • wyświetleń: 2926

Uczniowie z Miedźnej na Węgrzech

W roku szkolnym 2013/14 Zespół Szkół w Miedźnej rozpoczął realizację projektu w ramach programu Comenius Partnerskie Projekty Szkół. Comenius jest jednym z programów sektorowych Programu Uczenie się przez całe życie - Lifelong Learning Programme. Partnerskie Projekty Szkół to współpraca dwóch lub więcej szkół z różnych krajów UE, która skutkuje przede wszystkim wymianą doświadczeń i uczeniem się od siebie nawzajem. Działania w ramach projektu są finansowane ze środków Komisji Europejskiej. Na realizację projektu gimnazjum w Miedźnej otrzymało dofinansowanie w kwocie 20000 Euro.

Temat projektu realizowanego w Zespole Szkół brzmiał: World Asks for SustainableTreatmentEfforts (WASTE). Partnerami w projekcie jest sześć szkół z pięciu krajów:
  • Goteborgs Stad, SDF Askim-Frolunda-Hogsbo, Frolundaskolan ze Szwecji
  • KIK048016 BocsiÁltalánosésSzakiskola, AlapfokúMuvészetoktatásiIntézmény z Węgier
  • AgrupamentoMarinhas do Sal - EscolaBásicaMarinhas do Sal z Portugalii
  • ZákladníškolaVarnsdorf, Edisonova 2821, okres Decín, príspevková organizacje z Czech
  • OBS De Appelhof z Holandii
  • EötvösLórándÁltalánosIskolaésAlapfokúMuvészetoktatásiIntézmény KIK031004 z Węgier.


W dniach 24-28 marca 10 uczniów i czterech nauczycieli wyjechało na kolejną mobilność do Lakitelek na Węgrzech. Przedstawiamy relacje uczniów z tego wyjazdu.

Uczniowie z Miedźnej na Węgrzech - 24-28.03.2015 · fot. ZS Miedźna


Dzień I
W tym dniu ruszyliśmy po przygodę na Węgry, po nowe przyjaźnie i oczywiście, aby sprawdzić swoje umiejętności językowe. Podróż rozpoczęliśmy o 8.00 rano i po przejechaniu około 600 km przybyliśmy do Lakitelek około 18.00. Przyszli po nas nasi węgierscy przyjaciele, u których mieliśmy noclegi.

Dzień II
Dzień zaczęliśmy zwiedzaniem Domu Kultury. Tam powitała nas Orkiestra Dęta Ochotniczej Straży Pożarnej. Teamy z każdego państwa uczestniczącego w projekcie (Polska, Holandia, Portugalia, Czechy, Węgry i Szwecja) musiały powiedzieć kilka słów o sobie, swojej szkole oraz przywitać się wybranym przez siebie okrzykiem bojowym. Potem zwiedziliśmy szkołę i przedszkole w Lakitelek. Przedszkolaki zaprezentowały nam swoje umiejętności językowe i zaśpiewały piosenki po angielsku.

Następnie całą ekipą z Polski wsiedliśmy na bryczki i wyruszyliśmy do prywatnego muzeum, w którym mogliśmy podziwiać stare sprzęty rzemiosła węgierskiego. Tam czekała nas miła niespodzianka. Każdy uczeń dostał po kawałku pizzy i chleba z miodem. Po krótkim odpoczynku znów wsiedliśmy do wozów. Tym razem podróż była dłuższa. Na miejscu czekało nas dużo atrakcji. Najciekawszym było pływanie łódkami po rzece. Następnie każdy zespół, musiał zbudować szałas z gałęzi oraz jedną literkę ze słowa WASTE, czyli nazwy naszego wspólnego projektu. Nam przypadło "S". Świetnie wywiązaliśmy się z zadania, dlatego należała nam się nagroda. Tym razem busem pojechaliśmy na ciepły obiad - węgierski gulasz przygotowany w kociołku na ogniu. Tam również mogliśmy skosztować regionalnych potraw z różnych krajów. Rozpoczęły się kolejne atrakcje. Poszliśmy na warsztaty robienia "DreamsBag", czyli poduszek wypełnionych ziołami o ciekawych zapachach oraz mogliśmy zobaczyć jak przygotowuje się ekologiczne kremy do rak i twarzy.

Wszystkie nasze ruchy uwieczniała telewizja - KECSKENTER TELEVISION. Pan Pietrzyk i Kacper Miler zgodzili się udzielić wywiadu na temat warsztatów. Wywiad ten ukaże się w programie VAIESON KINIE. Kolejne warsztaty polegały na pisaniu liter w stylu gotyckim. Używaliśmy kolorowych atramentów zrobionych z roślin. Po tych atrakcjach ponownie udaliśmy się na miejsce, gdzie wcześniej robiliśmy szałasy, by zrobić zdjęcie grupowe i odebrać flagę. Zadowoleni i zmęczeni wróciliśmy do rodzin.


Ola Waloszek kl. I a

Dzień III
W tym dniu pojechaliśmy do miasta Kecskemet. Był czas na mały shopping w centrum handlowym i spacer po mieście. Ciekawostką jest to, że znajdują się tu aż sześć kościołów różnych wyznań. Mogliśmy także wziąć udział w warsztatach w The Leskowsky Musical Instrument Collection, gdzie graliśmy na instrumentach muzycznych z całego świata.

Po zwiedzeniu muzeum pojechaliśmy do parku. Gdzie znajdowała się góra, tor do zjeżdżania na pontonach i plac zabaw. Część grupy poszła wspinać się na górę, inni zaś poszli na tor, inni na plac zabaw. W parku spędziliśmy godzinę, świetnie się bawiąc. Po  zwiedzeniu miasta pojechaliśmy na ranczo '' Kiskunsag ".Najpierw poszliśmy do restauracji na pyszny obiad z deserem, do którego przygrywała nam węgierska kapela ludowa. Obiad bardzo nam smakował. Następnie poszliśmy oglądać zwierzęta. Najpierw zaprowadzono nas do stajen, gdzie znajdowały się konie i źrebaki. Widzieliśmy także barany, osły i bydło greckie z wielkimi rogami. Idąc dalej widzieliśmy króliki, kury, pawia i bażanty. Mogliśmy także podziwiać występy kowbojów jak na rodeo. Potem zorganizowano zawody. Podzieliliśmy się na 5 grup po 12 osób z różnych krajów. Były 4 konkurencje. Pierwsza polegała na założeniu ogromnych nart i równo iść do mety. Kolejna konkurencja to skoki w workach, a dodatkowo każdy zawodnik trzymał głowę pluszowego konia. W trzeciej konkurencji trzeba było przewieść kolegę w taczce. Ostatnia konkurencja wymagała cierpliwości, polegała na znalezieniu jak największej liczby igieł w stogu siana. Do domów naszych węgierskich przyjaciół wróciliśmy zmęczeni, ale bardzo szczęśliwi.

 
Julia Witkoś i Ola Bartas kl. I a

Dzień IV
W piątek odwiedziliśmy Budapeszt. Zaczęliśmy od Węgierskiego Parlamentu. Jest to budynek bardzo strzeżony. Na zewnątrz budowli parlamentu stali strażnicy, a w wewnątrz byliśmy "prześwietleni" oraz zostały sprawdzone nasze dowody tożsamości. Budowa tego pięknego gmachu trwała od 1885 do 1904 roku. Parlament reprezentuje styl neogotycki. Jest on ogromną budowlą, znajduje się tam 691 pomieszczeń. Wnętrza ozdobione są freskami, malowidłami, a także witrażami. Na zewnętrznych ścianach gmachu znajdują się herby rodowych Wielkich Książąt Węgier. Znajduje się tam największa relikwia narodu węgierskiego-korona świętego Stefana. W środku parlamentu jest bogato zdobiona sala konferencyjna. Powierzchnia tej budowli to 17000m2.

Tego samego dnia w Budapeszcie wybraliśmy się na przejażdżkę wodnym autobusem po Dunaju (rzeka ta ma 2845 km długości, przepływa przez 10 krajów europejskich.). Autobus zwany Rider Bus najpierw przewiózł nas po ulicach stolicy Węgier, żeby po chwili wjechać z impetem do rzeki. Emocje były duże. Wodny autobus jest specjalnie przygotowany do pływania po wodzie. Z przodu jest tak jakby ucięty. Jego kolory to żółty oraz niebieski. Specjalny silnik pozwala płynąć po wodzie. W środku znajdują się gaśnice, kapoki, młotki do rozbijania szyb, a poza tym wygląda jak zwykły autobus. Rejs nim był bardzo przyjemny.
W stolicy Węgier mogliśmy także obejrzeć ciekawy ogródek. Założył go Węgier, który stwierdził, że miasto jest szare i ponure. Postanowił więc zrobić ogródek na jednym z osiedli. Powiedział, że zamiast "lajkować" na "fb" można przekopywać grządki. Znajduje się tam wiele gatunków warzyw i kwiatów. Na pamiątkę dostaliśmy zapinki na koszulkę.

Wieczorem rozpoczęła się uroczysta gala pożegnalna. Gospodarze przygotowali mnóstwo ciekawych występów różnych zespołów, mogliśmy podziwiać grę na cydrach, tańce ludowe w wykonaniu przedszkolnych dzieci oraz naszych rówieśników. Były popisy gry na gitarach, akordeonie i bębnach. Występowały także teamy z każdego kraju. Nasza drużyna zatańczyła, razem z naszymi nauczycielami, poloneza. Bardzo wszystkim podobało się. Zaraz po występach rozpoczęła się długo oczekiwana dyskoteka. Taniec, śpiew, zabawa żarty towarzyszyły nam przez całą dyskotekę. W niewielkiej sali obok znajdował się poczęstunek. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że zobaczyliśmy tak wiele ciekawych miejsca. Chętnie jeszcze raz wyruszylibyśmy w taką podróż.


Jakub Radko i Kacper Miler kl. I a

Dzień V
Wszystko co dobre kończy się. I tak rano w sobotę musieliśmy pożegnać nasze węgierskie rodziny i ruszyć w drogę powrotną do domu. Podróż przebiegła w bardzo miłej atmosferze, wspominając chwile spędzone na Węgrzech. Z niecierpliwością będziemy oczekiwać wszystkie teamy uczestniczące w projekcie w maju w naszej szkole.

ZS Miedźna

Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Publiczne Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Miedźnej" podaj

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.

Publiczne Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Miedźnej

Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Publiczne Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Miedźnej" podaj